Tuesday, September 18, 2007

Jalan-Jalan Cari Makan 2

Lepas gua frust tengok kedai kueh tiaw Uncle Bakti tutup (latest... Aiie cakap Uncle dah tak berniaga kat situ), gua pon bawak anak bini pi jenjalan round Penang.

Memula lalu kat depan Penang Free School, tengok McD tepi jalan tuh (bini tanya, "kat sini ker you berdating ngan Yanti? Ooooopppsss....soklan cepumas tuh.. wa pon meng'iya'kan jelah), pastuh tgk hospital pakcik Eddie and terus jalan sampai Penang Turf Club (tempat steven pi buat duit poket)... smpi traffic light, belok kanan...

And then, wa masuk George Town ikut jalan tepi penjara, Stadium Penang, Jalan tikiuh and tembus kat Caravan Cafe nasi kandar.. malang sekali Caravan Cafe dah tutup larr... I dunno why - maybe i came on a wrong day (cannot be, it's saturday..!!) or the restaurant is going through renovation)....

Anyway, round punyer round.... kitorang singgah kat sini.... anak lak tgh dok tido lam kete.

"Camne huh? Anak tido nih?", Upiq tanya bini.

"Hmmm... Payah larrr. Takkan nak tinggal Faiq lam kete kot?", Yong menjawab dalam kerisauan.

"Jap. Nanti i carik parking yg lebih dekat pastuh kita turun, minum cepat2 and masuk balik kete. Kita ushar larrr kete dari gerai tuh. Kot2 ader orang nak pecah tingkap kete ker kacau Faiq ker, ek?" Upiq cuba meyakinkan bini.

"Okay. Takleh lelamer arr. Bawak kamera ker?", bini pon ter'makan' pujukan gua.

haha.... "Yes..!!!", dalam hati gua.

Gua pon dropped bini kat gerai, soh dia pi order dulu.

Gua pon pusing lagi seround dan jumpa parking yang tak brape dekat dan tak brape jauh gerai tuh.

So, lepas dapat parking - wa tinggal anak dalam kete, buka tingkap sket dan terus lari ke gerai tuh...

Dapat ler lepas gian... lagi2 di cuaca panas terik tenghari tuh...
Kacang merah & Santan & Cendul.... terliur...

Nyum... nyum... hanyutttt siot dapat semangkuk... kacang lebih ek, Apek?


Wa order chrysanthemum tea jugak... kasik cuci tekak dan sejukkkkk dada..... ahhhhhhh lega.

Santan, cendul, ais dan gula melaka... simple yet heavenly delicious...

Terasa nak semanguk lagi tapi 'perut' kena simpan makanan2 lain...


the famous 'chendul' stall in chowrasta ......

(as per the Lonely Planet book and Planet Food documentary on Discover Channel.)

Note : Araya, wa tau lu sensitip sket bab2 makan nih.... tapi walaupun takde tanda 'halal', wa rasa gerai nih selamat di makan larrr. How do you feel? Kalau tak, wa kena samak larr mulut gua nih. Adusss....

Stay tuned.

3 comments:

nilki said...

Oitt..tak posa!!!

Aku penah bawak eli makan kat situ..

pastu dia tak suka sebab orang main buang je balance kat belakang gerai tu..

tapi..sedap cendol dia...nhmmm :P~~

Upiq said...

Nilki,

Still the same... balance buang kat blakang, lap hidung/peluh sambil bikin cendul, ludah kat baldi tepi customer, tong kacang merah & cendul bersepah2 etc etc .. haha

maybe that what makes eating that place is soooo good... experiencing the atmosphere adds up to the chendul taste...

Unknown said...

keliur mulut aku tengok... Upiq, enjoy the food while you can, cos you can never get those delicious food anywhere here... kalau nak, kena buat sendiri... tension bulan posa takde kuih best2,... takde pasar ramadhan... wuahhhhh... gua mau balik...